Brev fra direktøren i Jerusalem

Af Jürgen Büler, adm. direktør for den Internationale Kristne Ambasade Jerusalem

Kære venner

I april måned mindedes hele Israel Holocaust. Nationens årlige mindedag ”Yom Ha Shoah” bliver afholdt for at ære de 6 millioner jøder, som brutalt blev myrdet under nazisternes folkedrab.

Hvert år er ICEJ en aktiv del af den officielle stats højtidelighed på Yad Vashem, som er det æresfulde mindesmærke og museum i Jerusalem som pligttro bevarer mindet.

Selvom Holocaust blev sat i gang af hedenske nazister, blev det faktisk til et tragisk klimax på en lang periode af kristen anti-semitisme.

I århundreder underviste de etablerede kirker i Europa i, at Gud var færdig med det jødiske folk og havde slået hånden af dem. De troede, at den kristne kirke havde fået Israels plads, og det, der var tilbage til jøderne var var Guds vrede over deres afvisning af Messias.

Men bibelen har en anderledes udlægning. F.eks. forudser apostelen Paulus en glorværdig fremtid for Israel. Han forstod, at selv om jøderne var fjender af evangeliet, elsker Gud herren dem fortsat. ( Rom. 11.28.)

Han forstod, at selv med deres synd og vantro, brugte Gud dem til at frembringe utrolige velsignelser til verden. Han resonerer: ” Hvis deres udstødelse betyder Guds forsoning med verden, hvor meget mere vil så ikke deres modtagelse betyde liv for døde.?” ( Rom. 11.15.) Med andre ord har vi det bedste i vente! Ja, der er virkelig en fantastisk fremtid for Israel.

Paulus stadfæster dette princip så smukt, når han siger, at” selv om vi er troløse, er Han dog trofast, for fornægte sig selv kan han ikke” (2.Timot. 2.13.) Sikken en fantastisk trøst både for Israel og for os som troende ikke-jøder i dag!

Vi kommer nok aldrig helt til at forstå, hvorfor kristne i århundreder ikke kunne se denne sandhed. Men det, vi kan gøre i dag, er at reagere på denne Guds åbenbarede sandhed, så vi kan se, at vores opgave er at velsigne Israel. Det er intet mindre end et mirakel i dag, at mange israelere her 70 år efter Holocaust, ser evangeliske kristne som strategiske partnere for Israels fremtid.

Derfor inviterer vi dig til at blive en del af dette moderne mirakel gennem ”the Christian Embassy” i hjertet af Jerusalem.

Må Herren rigt velsigne dig fra Zion!

Dr. Jørgen Buhler

ICEJ`s ledende direktør

Artiklen er bragt i “Et Ord fra Jerusalem”  nr. 5  juni 2015

Tidligere artikler

Årsfest 2017, 26-27 August

Læs artiklen

Vores mandat er at bære sandheden

Læs artiklen

ET ÅRHUNDREDE DER SKAL FEJRES

Læs artiklen

Etiopisk Aliyah

Læs artiklen